>> więcej

Akcesoria bilardowe - szachowe - tenisowe - piłkarzyki

>> więcej

Wielofunkcyjne stoły bilardowe - konferencyjne - jadalne - ping-pong

>> więcej

Krzesła idealnie pasujące do wielofunkcyjnych stołów bilardowych

>> więcej

Stoły szyte na miarę najbardziej wymagających klientów

>> więcej

Stoliki szachowo - kawowo - karciane

>> więcej

Nowoczesne wzornictwo - realizujemy każde projekty

>> więcej

Zaopatrujemy klientów prywatnych, szkoły, świetlice, hotele, restauracje, bary, puby itp

Znajdujesz się: Stoły bilardowe » Porady » Słownik bilardowy

 

Banda – wykonane z elastycznego materiału otoczenie stołu. Zazwyczaj pokryte suknem tak i jak blat stołu. Zapobiega wypadnięciu bili poza stół.


Bila Pikowa – używana do gry w Karambol, najczęściej jest nią biała bila oznaczona kropką. Na potrzeby meczy rozgrywanych w telewizji używana jest bila w kolorze żółtym.


Break – punkty zdobyte przy jednym uderzeniu; rozbicie.


Cofnięcie (cofka, rotacja wsteczna) – cofnięcie bili po odbiciu z bilą rozgrywającą, w wyniku uderzenia bili białej poniżej jej środkowego punktu.


Diamenty – pomocne w ocenianiu odległości na stole bilardowym i mierzeniu kątów. Są to punkty na obrzeżach stołu dzielące go na równe części.


Dziewiątka – jedna z popularnych odmian gier bilardowych, rozgrywana za pomocą dziewięciu ponumerowanych bil. Bile wbijane są kolejno od najniższej numerem, aż po 9 bilę.


Fałsze – rozegranie białą bilą z boczną rotacją (w lewo lub prawo).


Faul – każde nieprawidłowe zagranie, czyli gra niezgodna z regułami gry. W wyniku faulu kolejka przechodzi na przeciwnika, który dodatkowo ma prawo zmienić położenie białej bili.


Ferula – fragment kija znajdujący się na końcu szczytówki, wykonana z plastiku lub metalu. Uderzenie bili tą częścią jest faulem.


Frame – partia snookera.


Gra deklarowana – to gra, gdzie uczestnicy deklarują którą bilę do jakiej łuzy.


Gwint – miejsce łączenia kijów dwuczęściowych skręcanych.


Jump (skok bil) – jedna z bilardowych sztuczek w wyniku której podskakuje biała bila, gdy mamy utrudniony dostęp do bili rozgrywanej. Często wykorzystuje się ten trik w celu wykonania skoku bili przy użyciu odkręconej szczytówki kija. Nie zapomnij przed rozkręceniem kija zdeklarować, w jakim celu to robisz – inaczej rozkręcenie kija jest traktowane jako sygnał poddania się).


Kapka (tip) – wykonana najczęściej ze skóry końcówka kija bilardowego. Jedyna część kija, którą możemy dokonać uderzenia. W celu konserwacji i zachowania odpowiedniego tarcia należy często smarować ją kredą.


Karambol – inaczej bilard francuski, jedna z wielu odmian gry w bilard. Gra odbywa się za pomocą trzech bil rozbijanych na stole bez łuz. Bile w karambolu powinny zderzać się ze sobą wg. ściśle określonych zasad.


Kombinacja (kombi) – w trakcie gry deklarowanej: zagranie bilą niezdeklarowaną w deklarowaną.


Kreda – niezbędna do smarowania kapki kija bilardowego. Dzięki odpowiedniej ilości kredy kij nie ześlizguje się w trakcie uderzenia w bile.


Linia bazy – linia poza polem bazy, oddziela ją na wysokości drugiego diamentu.


Losowanie ala bande – losowanie w celu wyłonienia gracza rozpoczynającego grę. Polega na uderzeniu z bazy w bile w kierunku krótszej bandy tak, aby odbiła się od niej. Grę rozpoczyna zawodnik, którego bila zatrzymała się najbliżej krótkiej bandy.


Łuzy (inaczej kieszenie) – otwory w sole, do których wbijane są bile.


Masse (biała po łuku) – zakrzywienie toru ruchu białej bili poprzez uderzenie kijem w prawie pionie.


Nieskończona – jedna z odmian bilardu, znana także jako 14/1. W tej grze zawodnicy określają maksymalną liczbę punktów do zdobycia, aby wygrać rozrywkę. Za każdą wbita bilę gracz otrzymuje jeden punkt.


Odstawna (safe) – techniczne zagranie, które ma na celu utrudnienie gry przeciwnikowi.


Ósemka – jedna z najpopularniejszych gier bilardowych. Zawodnicy wbijają swoje bile (całe lub połówki), na końcu wbijana jest bila z numerem osiem.


Partia – jedna rozgrywka lub kolejka gry. Na partie składa się cały mecz bilardowy.


Partia z kija – tak nazywane jest robicie,w wyniku którego przynajmniej jedna z bil wpadła do łuzy, a gracz wbija kolejno wszystkie bile wygrywając w ten sposób partię.


Pchnięcie
– za długi kontakt kapki z biała bila – jest to zagranie karne faulem.


Pole bazy
– część stołu bilardowego wyznaczona przez linie bazy. Na polu bazy ustawia się bilę biała do rozegrania lub w grze w ósemkę – po faulu.


Pozycjoner – urządzenie, dzięki któremu zaznaczana jest pozycja bili.


Punkt główny
– Znajduje się na wysokości drugiego diamentu, w tym miejscy ustawia się pierwsza bilę trójkąta.
Rączka – część kija bilardowego trzymana przez zawodnika ręką. Często owinięta nicą lub gumą, aby zapobiec ześlizgiwaniu się z rąk w trakcie gry.


Rękawiczka
– bilardowa, trzyplacowa rękawica. Używana przez niektórych zawodników, w celu lepszego prowadzenia kija.


Rozbicie – pierwsze uderzenie w grze (otwarcie gry).


Rozbijak – niektórzy z zawodników stosują do gry dwa kije, z czego jeden jest przeznaczony tylko do rozbijania bil. Jest to z reguły nieco cięższy kij, dodatkowo wzmocniony i z twardszą końcówką.


Snooker – angielska odmiana gry w bilard, rozgrywana na większych, dwunastostopowych
stołach do snookera. Rozgrywana 15 bilami czerwonymi (każda o wartości 1 punktu) oraz 6 kolorowymi (o wartości 2-7 punktów). Gra rozgrywana jest na punkty, maksymalna ich ilość do zdobycia w grze wynosi 147.


Stop (stoper) – techniczne zagranie, w wyniku którego biała bila zatrzymuje się w miejscu uderzonej bili, w efekcie uderzenia białej bili tuż poniżej jej środka.


Stół otwarty
– dotyczy gry w ósemkę. Sytuacja na początku gry, gdy graczenie mają jeszcze przypisanych bil pełnych i połówek.


Stół zamknięty
– również dotyczy gry w ósemkę. Następuje zaraz po stole otwartym, gdy zawodnik wbije deklarowaną bilę dokonując tym samym przypisania bil całych i połówek.


Szczytówka – zakończona kapką przednia część kija bilardowego.


Ścigacz (przednia rotacja) – techniczne zagranie polegające na uderzeniu w górną cześć bili, które powoduje jej toczenie się za uderzoną bilą.


Triki (triki bilardowe, trick shots) – ciekawe, techniczne zagrania w wyniku których bile zachowują się w niecodzienny sposób. Na świecie urządzane są także zawody w trikach bilardowych, jest to niezwykle ciekawy i widowiskowy sport.


Trójkąt
– przyrząd do układania bil do rozbicia, niezbędny przedmiot w grze.


Wędka (pomocnik, podpórka, grabki) – kij pomocniczy zakończony krzyżakiem lub pająkiem. Układany na stole w celu podtrzymania szczytówki kija, pomaga we właściwym uderzeniu bil.


Wypchnięcie (push out) – dotyczy gry w dziewiątkę. Gdy po rozbiciu gracz ma niewygodna sytuację na stole, ma możliwość zdeklarowania push out i rozegrania bili w dowolny sposób bez zagrożenia faulem. Jego przeciwnik może natomiast zdecydować, czy chce podjąć dalszą walkę.


Zdzierak – akcesorium do służące do czyszczenia kapki.