Aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie nasz serwis www korzysta z plików cookies, które zapewniają prawidłowe działanie serwisu internetowego. Pliki cookies odpowiadają za działanie podstawowych funkcji serwisu www, a po uzyskaniu Twojej zgody, są przez nas wykorzystywane do obserwacji statystyk, analizy sposobów korzystania z serwisu internetowego oraz do celów marketingowych. Nasz serwis używa także plików cookies podmiotów trzecich poprzez wykorzystanie zewnętrznych narzędzi analitycznych i marketingowych. W celu zaakceptowania instalowania na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies powyższych kategorii kliknij przycisk “Zaakceptuj wszystko”. Możesz także wybrać ustawienia plików cookies poprzez wybranie przycisku “Zmień ustawienia”, dokonując wyboru jakie pliki cookies zostaną zainstalowane na Twoim urządzeniu końcowym. Wybierasz poszczególne opcje i zatwierdzasz je przyciskiem “Zapisz ustawienia”. Więcej informacji znajdziesz się w Polityce prywatności.
1. Cel gry
Ósemka jest grą deklarowaną, rozgrywaną przy użyciu bili białej i 15 kolorowych bil ponumerowanych. Kolorowe bile
składają się z dwóch grup, przy czym jeden z zawodników rozgrywa bile z numerami 1 - 7 (bile całe), drugi zawodnik bile z
numerami 9 - 15 (tzw. połówki). Zawodnik, który zgodnie z numerami wbije do luz wszystkie bile swojej grupy a na końcu,
w oddzielnym uderzeniu, prawidłowo wbije bile z numerem 8, wygrywa partie.
2. Deklarowanie
Nie jest wymagane deklarowanie bil i łuz jasno wynikających z sytuacji na stole. W momencie posiadanie jakichkolwiek
wątpliwości przeciwnik może prosić o zadeklarowanie bili i luzy. Zagrania od band i uderzenia kombinowane nie są
traktowane za oczywiste. W takich przypadkach musi być zadeklarowana, bila oraz łuza. Przy deklarowaniu uderzenia nie
jest konieczne deklarowanie szczegółów takich, jak liczba odbić od band, liczba karamboli itp.
Bile, wbite do luz z faulem, nie są z nich wyciągane, niezależnie od tego, do której grupy nalezą. Uderzenie otwierające nie
jest deklarowane. Zawodnik otwierający grę może kontynuować podejście tylko wtedy, gdy wbije do łuzy przynajmniej
jedną bile kolorową.
3. Ustawienie bil
Bile muszą być ustawione przy pomocy trójkąta w górnej części stołu, z zastrzeżeniem, iż bila z numerem 8 musi znajdować
się w środku trójkąta. Bila wierzchołkowa trójkąta musi znajdować się w punkcie głównym stołu, natomiast 2 kolejnych
wierzchołków trójkąta muszą należeć do różnych grup.
4. Zmiana otwierającego
Zawodnik, który wygrał rozgrywkę o rozbicie, podejmuje decyzję o tym, kto wykona uderzenie otwierające. W grach
indywidualnych zawodnicy otwierają kolejne partie na przemian..
5. Faule przy skokach i uderzeniach kijem trzymanym pionowo
Przy stosowaniu reguły " faul tylko na białej ", gdy mecz nie jest sędziowany, zawodnik powinien wiedzieć, że faul następuje
wówczas, gdy przy uderzeniu mającym spowodować skok bili, jej ruch po luku lub przy uderzeniu kijem trzymanym
pionowo poruszy się bila nierozgrywana, nad którą lub obok, której miało zostać przeprowadzone zagranie, bez względu na
to, czy poruszona została dłonią, kijem, podpórką czy w skutek pchniecia.
6. Prawidłowe uderzenie otwierające (definicja)
By wykonać prawidłowe uderzenie otwierające, zawodnik otwierający musi, grając z pozycji "biała z bazy ", albo wbić do
łuzy przynajmniej jedną bile kolorową bądź doprowadzić do bandy przynajmniej cztery bile kolorowe. Jeśli tego nie
wykona, ogłaszany jest faul i zawodnik wychodzący może albo zaakceptować pozycje bil na stole i kontynuować grę lub
zażądać ponownego ustawienia bil w trójkącie i zadecydować, który z zawodników ma wykonać uderzenie otwierające.
7. Biała opuszcza pole gry przy prawidłowym uderzeniu otwierającym
Jeśli zawodnik przy prawidłowym uderzeniu otwierającym wybija białą poza pole gry to są możliwe 3 wyjścia:
- bile wbite do luz pozostają w nich ( wyjątek stanowi bila z numerem 8),
- zawodnikowi otwierającemu przyznawany jest faul i…
- stół jest otwarty.
Jeżeli zawodnik wchodzący do gry poprawia położenie białej na bazę, wówczas nie może grac bezpośrednio żadnej bili
kolorowej znajdującej się na bazie, z wyjątkiem gdy biała najpierw opuści bazę, a potem powróci na nią, uderzając
znajdującą się tam bile.
8. Kolorowa wyskakuje poza stół przy uderzeniu otwierającym
Gdy zawodnik otwierający podczas uderzenia otwierającego wybije bile kolorową poza pole gry, ogłaszany jest faul i
przeciwnik może albo zaakceptować położenie bil na stole i kontynuować grę albo poprawić położenie białej na bazę.
9. Bila z numerem 8 opuszcza pole gry przy uderzeniu otwierającym
Jeśli podczas uderzenia otwierającego bila z numerem 8 zostanie wbita do luzy, wówczas zawodnik otwierający może
zażądać ponownego rozstawienia bil w trójkącie lub ponownego ustawienia bili z numerem 8 na stole i samemu
kontynuować grę.
Jeśli podczas uderzenia otwierającego zarówno bila biała jak i z numerem 8 zostaną wybite poza stół, przeciwnik może
zażądać albo ponownego ustawienia trójkąta albo ponownego ustawienia bili z numerem 8 na stole i kontynuować grę z
pozycji "biała z bazy ".
10. Stół otwarty ( definicja )
Stół jest otwarty, jeśli grupy bil (całe i „połówki”) nie są jeszcze przyporządkowane zawodnikom. Przy otwartym stole
możliwe jest wbijanie bili całej poprzez bile z paskiem i odwrotnie.
Bezpośrednio po uderzeniu otwierającym stół jest zawsze otwarty. Gdy stół jest otwarty, dozwolone jest wbicie
zadeklarowanej bili całej lub bili z paskiem za pośrednictwem bili całej, bili z paskiem lub bili z numerem 8. Jeśli przy
otwartym stole bila z numerem 8 jest zagrywana jako pierwsza, żadna bila cała ani bila z paskiem nie jest zaliczona na konto
zawodnika zagrywającego. W takiej sytuacji zawodnik kończy swoje podejście i odchodzi od stołu. Wszystkie wbite bile
pozostają w luzach. Zawodnik wchodzący do gry może wówczas zadeklarować dowolną bile, mając wciąż stół otwarty. Przy
otwartym stole wszystkie nieprawidłowo wbite bile nie są wyciągane z łuz.
11. Wybór grupy bil
Wybór grupy bil nigdy nie zostaje określony przy uderzeniu otwierającym, bez względu na to, czy wbite są bile jednej, czy
obu grup. Stół jest zawsze otwarty bezpośrednio po uderzeniu otwierającym. Grupa bil zostaje przyporządkowana
określonemu zawodnikowi, gdy ten prawidłowo wbije zadeklarowaną bile po uderzeniu otwierającym.
12. Prawidłowe uderzenie ( definicja )
Przy wszystkich uderzeniach, wyłączając uderzenie otwierające oraz to gdy stół jest otwarty, zawodnik musi najpierw trafić
bile swojej grupy a następnie albo wbić bilę kolorową bądź białą lub dowolną kolorową bile doprowadzić do bandy.
Dozwolone jest granie na własną bilę przez bandę, jednak po zetknięciu białej z kolorową albo bila kolorowa musi zostać
wbita do luzy albo biała lub kolorowa musi dojść do bandy.
13. Gra bezpieczna
Jeśli zawodnik po wbiciu własnej bili chce ze względów taktycznych odejść od stołu i zakończyć swoje podejście wówczas
przed uderzeniem musi zgłosić grę bezpieczną (grę na odstawną). Gra bezpieczna jest traktowana jako uderzenie
prawidłowe. Jeśli zawodnik podczas uderzenia bezpiecznego chce wbić bile, musi przed uderzeniem zadeklarować swojemu
przeciwnikowi grę bezpieczną. Jeśli tego nie zrobi i wbije własną bile, musi kontynuować podejście. Wszystkie bile, wbite
podczas gry bezpiecznej, pozostają w luzach.
14. Punktacja
Zawodnik dopóty kontynuuje swoje podejście, dopóki nie powiedzie mu się próba wbicia zadeklarowanej bili swojej grupy w
prawidłowym uderzeniu. W momencie wbicia wszystkich bil swojej grupy zawodnik może grać bilę z numerem 8.
15. Kary po faulu
Przeciwnikowi przysługuje możliwość poprawienia pozycji białej bili na całym stole, nie ma konieczności gry z bazy z
wyjątkiem faulu w uderzeniu otwierającym. Zasada ta przeciwdziała graniu celowych fauli, mogących utrudnić grę
przeciwnikowi. Przy poprawianiu pozycji białej na całym stole zawodnik może ustawiać białą bile dłonią lub dowolną częścią
kija, w dowolnym punkcie stołu, w razie potrzeby więcej niż raz. Jeśli biała jest juz ustawiona w pozycji do gry, każde jej
dotkniecie, które nie jest prawidłowym uderzeniem, uznawane jest jako faul.
16. Uderzenia kombinowane
Uderzenia kombinowane są dozwolone, jednak bila z numerem 8 nie może być grana jako pierwsza. Wyjątkiem jest
zagranie przy otwartym stole.
17. Nieprawidłowo wbite bile
Bila jest wbita nieprawidłowo wtedy, wówczas gdy:
- w trakcje uderzenia popełniony zostanie faul albo
- nie zostanie zrealizowana deklaracja bili i luzy
- przed uderzeniem zadeklarowano grę bezpieczną.
Nieprawidłowo wbite bile nie są wyciągane z łuz..
18. Bile kolorowe wybite poza stół
Jeśli bila kolorowa zostanie wybita poza pole gry, jest to traktowane jako faul i podejście zawodnika kończy się. Jeśli ze stołu
zostanie wybita bila z numerem 8, partia jest przegrana. Wszystkie wybite ze stołu bile ustawiane są ponownie na linii
powrotów, zgodnie z kolejnością ich numerów.
19. Zagrywanie bili z numerem 8
Kiedy zagrywana jest bila z numerem 8, popełnienie faulu lub wbicie białej nie oznacza przegrania partii, za wyjątkiem gdy
bila z numerem 8 wpadnie do dowolnej luzy lub zostanie wybita poza pole gry. Zawodnik wchodzący do gry ma prawo
poprawienia pozycji białej na całym stole.
20. Przegranie partii
Zawodnik przegrywa partie, jeśli zajdzie jeden z wymienionych przypadków:
- popełni faul w uderzeniu, w którym wbił bile z numerem 8 za wyjątkiem wbicia bili z numerem 8 przy uderzeniu
otwierającym )
- bile z numerem 8 wbije w jednym uderzeniu z ostatnią bilą kolorową
- bile z numerem 8 wybije poza pole gry
- bile z numerem 8 wbije do innej luzy niż deklarowana.
- bije bile z numerem 8, wcześniej niż uzyska prawo do jej zagrywania.
21. Sytuacja patowa
Jeśli po trzech kolejno po sobie następujących uderzeniach obu zawodników (łącznie po sześciu uderzeniach ) wydaje się być
pewne, ze żaden z zawodników nie podejmuje poważnej próby wygrania partii partie rozpoczyna się od początku, przy
czym rozpoczyna zawodnik, który zaczynał przerwaną partie.
Więcej informacji znajdą Państwo w artykule pt. Bilard 8 - podstawowe zasady gry w ósemkę