Aby zapewnić świadczenie usług na najwyższym poziomie nasz serwis www korzysta z plików cookies, które zapewniają prawidłowe działanie serwisu internetowego. Pliki cookies odpowiadają za działanie podstawowych funkcji serwisu www, a po uzyskaniu Twojej zgody, są przez nas wykorzystywane do obserwacji statystyk, analizy sposobów korzystania z serwisu internetowego oraz do celów marketingowych. Nasz serwis używa także plików cookies podmiotów trzecich poprzez wykorzystanie zewnętrznych narzędzi analitycznych i marketingowych. W celu zaakceptowania instalowania na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies powyższych kategorii kliknij przycisk “Zaakceptuj wszystko”. Możesz także wybrać ustawienia plików cookies poprzez wybranie przycisku “Zmień ustawienia”, dokonując wyboru jakie pliki cookies zostaną zainstalowane na Twoim urządzeniu końcowym. Wybierasz poszczególne opcje i zatwierdzasz je przyciskiem “Zapisz ustawienia”. Więcej informacji znajdziesz się w Polityce prywatności.
Zawodnicy wbijają dowolne bile do dowolnie wybranych łuz dostając za każde prawidłowe wbicie 1 punkt. Wszystkie
strzały muszą być deklarowane. Gdy na stole zostaje już tylko jedna bila, pozostałe 14 umieszcza się w trójkącie, jak do
rozpoczęcia gry, ale bez bili szczytowej, która znajduje się jeszcze na stole. Umożliwia to kontynuację gry po wbiciu
piętnastej, ostatniej bili. Zawodnik, który uzyska jako pierwszy określoną liczbę punktów, wygrywa mecz.
Zawodnik, który wykonuje rozbicie otwierające musi zadeklarować uderzenie lub trafić w dowolną bilę tak, by co najmniej
dwie bile z trójkąta oraz biała zetknęły się z bandą. W innym wypadku zawodnik otrzymuje karę: -2 punkty. Przeciwnik
może wtedy kontynuować grę akceptując sytuację na stole lub poprosić o ponowne ułożenie bil i rozbicie ich przez gracza,
który popełnił błąd. Wyjątek stanowi wbicie białej bili. W tym przypadku, zawodnik popełniający faul dostaje karę: -1 punkt,
a jego przeciwnik kontynuuje grę z białą bilą w ręku.
Faul następuje gdy:
• biała nie trafi w bilę numerowaną
• po niecelnym strzale do łuzy, bila biała lub numerowana nie dotknie bandy
• biała wpadnie do kieszeni lub zostanie wybita poza stół (przeciwnik rozpoczyna ruch z białą w ręku, sprzed linii
bazy)
• bila numerowana wypadnie poza stół
Faulujący zawodnik otrzymuje karny punkt, odejmowany od ilości punktów jaką posiadał przed daną zagrywką. Bile
numerowane wbite podczas faulu nie są zaliczane, umieszcza się je ponownie na stole.
Faul rozmyślny jest dodatkowo karany piętnastoma punktami ujemnymi za premedytację. W tym przypadku przeciwnik
może kontynuować grę lub poprosić o ponowne ułożenie bil i rozbicie ich przez faulującego.
Karą za trzy kolejne faule (wykonane w trzech kolejnych strzałach) jest odjęcie zawodnikowi 15 punktów. Bile są wtedy
ustawiane w trójkąt i rozbijane przez zawodnika faulującego.
Podczas gry zawodnik ma możliwość zadeklarowania zagrania jako "bezpieczne". Po takim zagraniu, wbite bile są
umieszczane ponownie na stole (nie są zaliczane) i następuje zmiana zawodnika przy stole.
W przypadku, gdy ostatnia (piętnasta) jeszcze nie wbita bila i/lub biała uniemożliwiają prawidłowe ułożenie trójkąta (z 14
bil) należy skorzystać z następującej tabeli:
Biała bila:
15. bila:
Na polu trójkąta Na punkcie bazy Nie na polu trójkąta i nie na punkcie bazy
Na polu trójkąta 15. bila -> p. główny
biała -> baza 15. bila -> p. centr. 15. bila -> p. bazy
Wbita do łuzy 15. bila -> p. główny
biała -> baza 15. bila -> p. główny 15. bila -> p. główny
Na bazie biała -> p. bazy - -
Nie na bazie i nie na polu trójkąta biała -> baza - -
Na punkcie bazy biała -> p. centr. - -